یونیت صندلی های دندانپزشکی

بازدید: 432 بازدید
یونیت صندلی های دندانپزشکی

یونیت صندلی های دندانپزشکی

یونیت صندلی های دندانپزشکی قلب هر مطب دندانپزشکی است.  کوچکترین مشکل در عملکرد آن می تواند کارایی مطب را مختل کند. شاید خیلی ها فکر کنند که لازم نیست دندانپزشک از مشخصات فنی و مشخصات یونیت دندانپزشکی اطلاع داشته باشد، اما به طور کلی داشتن این اطلاعات جدا از فواید کلی آن در استفاده بهینه، نگهداری و حتی تشخیص صحیح در صورت مفید است.

یونیت صندلی
از مشکلات مختلف بودن یونیت صندلی های دندانپزشکی

واحد یونیت و صندلی دندانپزشکی:

صندلی دندانپزشکی (بیمار) وسیله ای است که بیمار مبتلا به مشکلات دندان و لثه روی آن می نشیند و یونیت دستگاهی است برای کنترل حرکات صندلی و کلیه وسایلی که دندانپزشک برای درمان بیمار از آن استفاده می کند. تمامی یونیت های دندانپزشکی دارای پایه ای هستند که نور دندان روی آن قرار می گیرد. این واحدها دارای ورودی هوا و خروجی فاضلاب هستند که از هوا برای اجرای ابزار دقیق، POE، Quetron، مکش، دوش تصادفی و دوش آب شیشه ای استفاده می شود. یونیت توسط هوای فشرده، آب و برق از طریق کلید یا پدال فعال می شود و اتصال ابزارهای چرخان و هوا به دستگاه به دو صورت است: ۱٫ شیلنگ از بالا، ۲٫ شلنگ آویزان (کویل یا تلفن).

 

که واحدهای شلنگ از بالا خطر سقوط توربین، موتور هوا یا POE را از بین می برد.

ضروری است که یونیت دندانپزشکی به گونه ای طراحی شود که تجهیزات به راحتی در دسترس دندانپزشک باشد و گسترش عفونت به حداقل برسد. سطح دستگاه باید کاملا صاف و صیقلی باشد تا به راحتی تمیز و ضدعفونی شود و رنگ آن توسط محلول های ضدعفونی کننده آسیب نبیند (به همین دلیل واحدهای با رنگ سطح پخته ایده آل هستند) و به منظور جلوگیری از انتشار عفونت، استفاده از پوشش های یکبار مصرف برای ابزار توصیه می شود.

واحد دندانپزشکی – Dendal
اجزای اصلی یونیت دندانپزشکی عبارتند از:

۱) پایه و بازو یونیت:

یونیت دندانی و کلیه قطعات مربوط به آن از جمله چراغ یونیت بر روی بازوی افقی نصب می شود. استحکام مکانیکی بازو و محل قرارگیری آن به گونه ای محاسبه و طراحی می شود که سیستم متعادل، بدون لرزش و با حداقل وزن ممکن باشد.

 

۲) یونیت نور:

میزان نور لازم برای کار دندانپزشک را تامین می کند و باید نور سفید، سرد و بدون سایه را تامین کند و به اندازه کافی در برابر آب مقاوم باشد. شدت نور در یونیت بستگی زیادی به نوع و جنس شیشه انعکاسی (Reflector) دارد که در پشت لامپ قرار می گیرد و اغلب می توان شدت نور را از ۲۴۰۰۰ تا ۸۰۰۰ لوکس تنظیم کرد.

رنگ نور باید مانند نور خورشید باشد زیرا نور ناکافی و زرد باعث خستگی مفرط چشم دندانپزشک می شود.

* بهترین نور برای فضای دهان، نور ساطع شده از لامپ های هالوژن کوارتز است.

نور ساطع شده از لامپ باید فقط ناحیه دهان (تقریباً یک مستطیل ۱۰×۱۵ سانتی متری) را روشن کند. واحدهای نور معمولا دارای ولتاژ DC هستند و دارای یک کلید روشن/خاموش و یک کلید برای تغییر شدت نور هستند. همچنین امکان کنترل نور یونیت توسط دکمه های روی میز پزشک و دستیار وجود دارد.

از آنجایی که لامپ های دستگاه عمدتا هالوژن کوارتز هستند، هنگام تعویض لامپ باید از دست زدن به لامپ خودداری کنید زیرا سدیم موجود در پوست دست توسط پوشش کوارتز جذب شده و با هالوژن ترکیب می شود. بخار این چیدمان عمر لامپ را کوتاه می کند.

لامپ واحد

۳) کاسه دوش تصادفی و دوش آب شیشه ای:

سر دوش باید سوراخ مناسبی داشته باشد و فاصله از بیمار به گونه ای باشد که هنگام تخلیه بزاق اطراف آن، خون آلوده یا آلوده نباشد و آب به طور کامل در داخل آن گردش کند. . دوش گرفتن تصادفی قطعات آمالگام یا دندان های شکسته نباید وارد فاضلاب شود و آب داخل دوش باید دارای زهکشی مناسب باشد.

همچنین

نوع سنگ شکن نباید به گونه ای باشد که مواد یا مواد ضدعفونی کننده دندان باعث تغییر رنگ آن شود. معمولا توالت رندوم از چینی، سنگ، پلاستیک و … ساخته شده و یک دوش آب شیشه ای به آن تعبیه شده است که میزان آب مورد نیاز برای شستشوی دهان بیمار پس از جراحی را تامین می کند.

در دستگاه های دارای حافظه (تایمر) می توان میزان آبی که از دوش شیشه ای می ریزد (Water Quantity) و همچنین مدت زمان ریزش آب (Flow time) را برنامه ریزی و تعیین کرد که برای جلوگیری از اتلاف زمان ایده آل هستند.

کاسه سنگ شکن

 

۴) کنسول یا تبلت پزشک: یک تب است

می شوند.
– آب سرد/گرم: این دکمه‌ها باعث ریزش آب گرم یا سرد از کراشوار می‌شوند.
– کنترل ارتفاع: باعث کنترل و روشن شدن و خاموش شدن چراغ‌های یونیت دندانپزشکی می‌شود.
– کنترل سرعت ابزار: باعث کنترل سرعت چرخش آنگل‌ها و توربین‌های دندانپزشکی می‌شود.
– موقعیت صفر: صندلی‌ را به‌ وضعیت‌ صفر برده‌ و باعث‌ ریزش‌ آب‌ از دوش‌ آب‌ لیوان‌ می‌شود.

در مواردی از یونیت‌های پیشرفته‌تر معمولاً یک نگاتوکوپوس کوچک نیز برروی میز دندانپزشکی وجود دارد که فیلم‌های اخذ شده از رادیوگرافی را می‌توان بر روی آن مشاهده کرد. ضمناً در یونیت‌های قابل برنامه‌ریزی با دکمه‌هایی جهت دادن برنامه به حافظه‌های یونیت تعبیه شده‌اند.

ویژگی‌های متقابل، تمامی این تبلت‌ها این ویژگی‌ها را دارند که هیچ‌یک از آن‌ها تواماً فعال نمی‌شوند و در صورت برداشت از اینسترومنت‌ها با افراد مختلف، آن‌ها اینسترومنت‌ها که زودتر از طریق خارج از کشور، به این ترتیب، می‌توانند آن را انجام دهند. امکان انتقال هوا به آن اینسترومنت‌ها فراهم شده و شیرهای مربوط به اینسترومنت‌های دیگر مسیر هوای‌های مربوطه را خواهند داشت. تمامی این کنترل ها در داخل تابلت صورت میگیرند.

کنسول

۵) میز دستیار (دستیار جدول):

دکمه های تبلت عموماً برروی میز دستیار نیز وجود دارند. در یونیت های کارتی تبلت به صورت یک میز جدا و پرتابل در کنار یونیت قرار می گیرد.

برروی میزهای یونیت هولدرهایی جهت نگهداری اینسترومنت ها، لایت کیور، پوآر، بزاق کش، ساکشن و کویترون و … وجود دارد. نحوه قرارگیری این‌سرومنت‌ها (آنگل، توربین، هندپیس) برروی این هولدرها به نحوی است که با برداشتن و قرار دادن اینسترومنت‌ها برروی می‌شود این عمل واحدهای میکروسوئیچ در آن قسمت انجام شده و باعث عملکرد و عملکرد آن می‌شود. ضمناً کنترل فشار هوا و آب نیز معمولاً با پیچ‌هایی که در زیر این میزها تعبیه شده است، می‌شود.

 

در داخل تابلت‌های شلنگ‌های مربوط به اینتسرومنت‌ها وجود دارد که وظیفه آن انتقال آب و هوا از تبلت به مهرهای توربین است و همچنین کشیدن آب، خون و بزاق بیمار است و به دو صورت ثابت و یا تلفنی موجود می‌شود. معمولاً شلنگهای آبی بر اساس استاندارد اروپا برای هوا و شلنگهای سبز برای آب و شلنگ سفید برای مخلوط آب و هوا یا اسپری میباشند.

کنسول دندانپزشک

۶) سیستم ساکشن :

یونیت دندانپزشکی باید جهت جلوگیری از اتلاف وقت و دید کافی در محیط دهان، دارای سیستم مکنده خوب باشد.

بسیاری از ساکشن های موجود در یونیت ها به صورت سیستم مکش توسط سه راهی ساکشن صورت می گیرد که با انحراف آب از مسیرش و ورود به دریا باعث ایجاد خلاء در مسیر شده و عمل مکش صورت می گیرد.

۱. بزاق کش (Saliva Ejector)،

این سیستم با آب یا هوا کار می کند. دارای مکش نسبتاً ضعیف می باشد و برای مکش بزاق بکار می رود ولی برای کشیدن خون و بزاق غلیظ و مایعات چرکی مناسب نمی باشد. هرچه فشار آب یا هوا بیشتر باشد، ساکشن هم بهتر کار کند و سیستم آن به این صورت است که آب از قطعه ای به نام (جت – پمپ) عبور می کند و خلاء ایجاد شده عمل ساکشن را انجام می دهد.

۲. ساکشن مرکزی،

این دستگاه مانند جاروبرقی عمل می کند و قدرت مکش آن بین ۱۰ تا ۱۵ برابر ساکشن های معمولی می باشد. جریان هوا با سرعت ۱۵۰ تا ۲۰۰ کیلومتر در ساعت عبور می کند و قدرت مکندگی آن حدود ۵۰ لیتر آب در دقیقه می باشد و مواد جامد و مایعات از فاصله ۱۰ تا ۱۵ میلی متری دهانه سرساکشن مکیده می شود. این فاصله در ساکشن پرتابل بین ۳ تا ۵ میلی متر می باشد .

ساکشن مرکزی

۳. جداکننده آمال (Amalgam Separator)،

اکثر یونیت ها فاقد این می باشند و آمالگام به مهمی وارد می شود که عالوه بر ایجاد مشکلات زیست محیطی، مسیر را نیز مسدود می کند. لازم به ذکر است که بعد از هر مریض یک یا دو لیوان آب به منظور مشخص شدن مسیر لوله ساکشن تا دریا، ساکشن شود.

۷) کنترل‌ بلوک:

واحدی‌ است‌ که‌ عمل‌ تقسیم‌ و قطع‌ و وصل‌ و انتقال‌ آب‌ و هوا به‌ اینتسرومنت‌های‌ دندانپزشکی‌ را بر عهده‌ دارد و از مهمترین‌ اجزای‌ تبلت‌ یونیت‌ می‌باشد. سیستم کنترل بلوک کاملاً بصورت پنوماتیکی است. که در داخل یونیت، شیرهای پنوماتیکی، ایرسوئیچ ها و جعبه های تقسیم بندی مختلف وجود دارند.

در رایج ترین نوع یونیت ها با فشار دادن پدال شیر پنوماتیک آب را به کنترل بلوک رسانده و با برداشتن اینسترومنت از سر جایش ایرسوئیچ، هوای پشت دیافراگم کنترل بلوک را آزاد کرده و باعث راه افتادن اینسترومنت خواهد شد. اما در برخی از سیستم ها از کنترل بلوک استفاده نمی شود. همچنین در برخی از دستگاه های الکترونیکی از شیر برقی، میکرو سوئیچ و سوئیچ فشاری (Pressure switch) استفاده می شود.

 

۸) جعبه جانبی:

قسمت اصلی یک یونیت باکس جانبی است که در داخل آن عموماً بزاق کش جداکننده آمالگام و منبع ذخیره شده آب قرار دارند. همچنین در انواع قدیمی‌تر یونیت‌های بوسترهایی برای رگلاژ فشار هوا درایو توربین‌ها و آنگل‌ها در این قسمت قرار داده می‌شود. همچنین برد تغذیه‌ها و رگلاتور ولتاژ چراغ‌های دندانپزشکی و برد تابلت در این قسمت قرار دارد. منبع ذخیره آب ۳ کاربرد اصلی دارد که عبارت است از:

۱. استفاده به عنوان آب ذخیره‌شده در واقعی آب
۲. استفاده از سرم فیزیولوژیک در جراحی واقعی
۳. استفاده از مواد ضدفونی کننده جهت استفاده و ضدعفونی شلنگ ها و مسیر آب.

در داخل باکس یونیت مدار ساکشن و فیلتر آب نیز می‌توانید قرار داشته باشید. مدار ساکشن یک نوع سه راهی مخصوص است که با جریان آب یا هوا می تواند یک مکش نسب باشد

شیر برقی ورودی هوا

شیر برقی

۱۷) پوآر یا سرنگ آب و هوا:

این وسیله آب، هوا یا ترکیب هر دو آنها را می آوردند. پوآر آب و هوا دو نوع می باشد، سه کاره و یا شش کاره.

سرنگ سه کاره مانند سرنگ تمام یونیت های ایرانی سه کاره یعنی آب سرد، هوای سرد و اسپری سرد. در یونیت های خارجی همین سرنگ، شش عمل را انجام می دهد، آب سرد-آب گرم، هوای سرد-هوای گرم، اسپری سرد و اسپری گرم. دستگاه پوآر را نیاز ندارد ولی در صورت مشاهده، حتماً آسیب می بیند و اگر خروجی از ابزاری برای باز کردن آن استفاده می شود و هرگز از استفاده از فایل ها استفاده نمی کند، زیرا در صورتی که ممکن است فایل ها را از بین ببرد. از انتشار عفونت از غلاف های استفاده شود.

پور

۱۸) کمپرسور، قلب تپنده یونیت (Compressor)

در دندانپزشکی دو نوع کمپرسور دیده می شود:

۱. خشک (Oil-free/Oil-less)، هیچ گونه اثر سوء چه در درمان و چه در سلامت یونیت ندارد.

۲. صنعتی یا صنعتی، کمپرسور روغنی یا صنعتی :از معایب این نوع کمپرسور ایجاد هوای گرمی به روغن است که در کارهای ترمیم با کامپوزیت شرایط نامناسب ایجاد می کند. هوای آغشته به روغن روی کلیه قطعات لاستیکی از شلنگ ها و قطعات داخل یونیت که به نوعی با هوای فعال می شوند، مواد مخرب دارد و باعث تغییر شکل آنها می شود. در نتیجه اختلال در کار یونیت ایجاد می شود.

کمپرسور
کمپرسور

کمپرسورهای روغنی در فصل سرما نباید در محل سردی قرار گیرند زیرا باعث می شود روغن باعث حرکت شود یا گاهی عدم چرخش الکتروموتور گشته و نهایتاً سوختن کمپرسور را در پی خواهد داشت.

روغن کمپرسور را مرتباً باید از روی درجه روغن نما و یا بوسیله شی روغن نما ببینید که مقدار آن از نصف کمی بیشتر باشد. روغن کمپرسور در سال حداقل دو تا سه مرتبه باید تعویض شود. در فصل سرما برای کمپرسور از روغن های اتوماتیک ۱۰ می توان استفاده کرد و در فصل گرم، روغن ۴۰ مصرف شود. در کمپرسورهای یخچالی باید از روغن مخصو ص (روغن هیدرولیک) استفاده از این کمپرسورها جزء کمپرسورهای روغنی می شود و برای جلوگیری از نفوذ روغن می توان از فیلترهای مخصوصی که سر راه شیر خروجی کمپرسور قرار می گیرد، استفاده کرد.

برای مشاهده محصولات بیشتر سپدنت کلیک کنید

دسته‌بندی بلاگ
اشتراک گذاری
نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت